06.10.2014 AVUSTUSTA RUOKAAN

Kyllä oli aikamoinen kolumni kirjoitus, että avuntekijä antoi pankkikortiltaan 210 € kerjäläiselle.
Ja tuotteet mitä nainen osti Elvital -shampoota, Pampers-vaippoja ja mitä muuta sellaista, mitä ei tavallinen köyhä tai rahaton , joka saisi mahdollisuuden ostaisi, mistään hinnasta. Kyllä sitä menisi rahaa normi ruokaan, perunoita, lihaa, nakkeja, sipuleita yms.

Tuossa jutussa oli vain muutamia "nostoja" ostoksista, olisi varmaan auttaja stopannut jossain vaiheessa jos olisi tuotteet menneet ylihintaisiksi. Toivon niin.  Tai on varmaan aiemmin ostanut em tuotteita, tai saanut niitä, tiedä häntä.

Mutta näin ajatellen omakohtaisesti, ostan kyllä aikaisen tavallista ruokaa ja tavalliseen tapaan, kun saan srk:lta ruokaseteleitä, niillä ei osteta vanukkaita, limonaadeja, tupakkaa tai kaljaa. Sama pätee myös perusturvan ruokaseteleihin.

 Kyllä, minäkin huolisisin joskus tuollaisen avustustavan, mutta ottaisin sen mieluummin vaate- ja kenkäkauppaan. Kas, kun tuo nainen ei vaatinut vaatteita itselleen ja lapsilleen, kun olivathan he Prismassa. Siinä olisi ollut avunantaja tili tyhjänä. 210 € olisi ollut pieni raha.

Onneksi saan ostettua, rahapäivinä , niitä tuotteita mitä haluan, mutta yleensä tulee myös, silloin huomattua, että pesuaineet ja shampoot ja pyykkipulverit ja paperit ovat loppuneet. isompia eriä ostan papereita tulee halvemmaksi, ja jos tulee tarjoukseen kaksi yhden hinnalla, ja todella halpa hinta ostan niitä myös. Ja 1 € päivät CM:ssa ovat suosiossani. Ja muidenkin liikkeiden alennus tuotteet kiinnostavat , jos hinta halpa.

Nyt pikkasen huonompi jakso, kun rahat menneet ja odotetaan tulevaa 45 € lääkeraha palautusta perusturvalta, kun kerkesin ne ostaa rahoillani, toivottavsti  tulee tilille tällä viikolla. Pitäisi muutama leivonnainen vielä tehdä syntymäpäivilleni. Niille surullisen kuuluisille viiskymppisille.

Sitten, rahaa tulee välitystililtä viikolla 43. Onhan mulla kyllä palaveri viikolla 42 perusturvassa. Tietysti taas pohditaan mun taloudellista maksukykyäni, millä saataisiin sitä paremmaksi. En voi jättää lainaa maksamatta, sillä sen aika pitenee, ja en halua maksuvapaita, koska niitten saamiseen tarvitaan takaajien lupa. Ja siihen en halua taas mennä. Onneksi ollaan nyt menty tälleen, ja vaikka tiukkaa on , olen omasta mielestäni pärjännyt aikaisen hyvin. Ehkä kumminkin huonommin kuin tuo rouvas-henkilö joka sai tuon hyväntekijän  almun.
En tiedä asuvatko he siis tämä rouva avunsaaja samanlailla , kuin minä. Mutta, minä olen onnellinen, kun kuitenkin olen turvallisesti Suomen kansalainen ja turvassa perusturvan ja seurakunnan apujen ja myös omien hyväntekijöideni, apujen saaja.

Olen heiltä monesti saanut juuri sen viimeisen hetken avun, kiitos heille niistä ihanista lahjoista niin minulle kuin pojanpojalleni , ja kuivaruoka avusta , mistä olen ikionnellinen. Ja toivon, että tällä hetkellä elämässäni, on jokin merkitys tulevaisuudessani.
Ainakin toivon, että opin , etten tällaiseen tilanteeseen enää joudu.  

Tämän blogin suosituimmat tekstit

08.04.2019 Luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon, mutta vuokranantajien käytännöt vaihtelevat – Eniten vaikeuksia on hakijalla, jolla on vuokravelkaa

08.09.2023 SOITTO KELASTA

14.11.2023 PETTYMYS JA SIITÄ YLI, PÄÄSTÄ IRTI