27.04.2018 Kulutusluottoja saa nyt jo kaupan maksupäätteestä: Mash haastaa PayPalin ja Klarnan

Kulutusluottoja saa nyt jo kaupan maksupäätteestä: Mash haastaa PayPalin ja Klarnan
 
13.4.2018 7:00 | Päivitetty 13.4.2018 8:23
FinanssiDigitalousRahoitusKauppa
 "Henkilötunnus näppäillään myymälässä maksupäätteeseen ja lainapäätös tulee samalla nopeudella kuin luottokorttimaksu menisi läpi", sanoo Mashin toimitusjohtaja James Hickson.
"Henkilötunnus näppäillään myymälässä maksupäätteeseen ja lainapäätös tulee samalla nopeudella kuin luottokorttimaksu menisi läpi", sanoo Mashin toimitusjohtaja James Hickson.
Mashiksi nimensä muuttanut Euroloan Group loikkaa maksutapamarkkinaan.

Uusi maksutapapalvelu Mash ottaa jalansijaa kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupassa. Mash aloitti palvelunsa pilotoinnin Suomessa maksupäätetoimittaja Verifonen kanssa marraskuussa.

Mash eroaa kilpailijoistaan, kuten Klarnasta ja PayPalista siinä, että se on kauppiaalle maksuton ja vaatii asiakkaalta vain henkilötunnuksen.

”Maksutaparatkaisumme vaatii asiakkaalta henkilöllisyystodistuksen näyttämisen ja henkilötunnuksen. Henkilötunnus näppäillään myymälässä maksupäätteeseen ja lainapäätös tulee samalla nopeudella kuin luottokorttimaksu menisi läpi”, sanoo Mashin toimitusjohtaja James Hickson.

Palvelu tarkistaa hakijan osoitteen, muut luotot ja hyväksyy enintään 3 000 euron maksutapahtuman. Palvelun verkkosivun kautta voi saada rahaa 10 000 euroon saakka. Mash on käytössä Suomessa muun muassa kuluttajatuotteita, terveyspalveluita ja autoalan palveluita myyvissä yrityksissä.

Mash on kulutusluottoyhtiö Euro­loan Groupin uusi nimi. Mash tarjoaa kuluttajalle 14 vuorokauden korottoman maksuajan, minkä jälkeen yritys myy osamaksua 19,9 prosentin korolla. Jos Mashilta laskun saanut kuluttaja maksaa ostoksensa 14 vuorokauden sisällä, yritys ei peri korkoa eikä laskutuslisää.

Kauppias taas saa maksun heti, koska Mash kantaa luottoriskin ja tilittää rahat kauppiaalle 1–2 pankkipäivässä.


”Kasvamme ripeää tahtia ja aiom­me lähivuosina skaalata palvelun Verifonen ja muiden kumppaneiden kanssa Eurooppaan miljoonalle kauppiaalle. Avasimme tänä vuonna toimiston Espanjaan”, Hickson sanoo.

Suomessa Mash jatkaa toistaiseksi kahdella brändillä. Mashia pyörittää sama väki kuin automatisoituja rahoituspalveluja tarjoavaa kulutusluottoyhtiö Euroloan Consumer Financea, joka teki 12,8 miljoonan euron liikevaihdon vuonna 2016. Yhtiön liikevoittoprosentti samana vuonna oli 76,7.

Hicksonin mukaan pitkässä juoksussa myös kulutusluottoyhtiö tulee Mash-brändin alle. Mash Group -emokonsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 16,1 miljoonan euroa ja liikevoittoprosentti 49,2.

”Suomi on pitkään ollut loistava teknologiainnovaatioiden kasvualusta. Tämä on suomalainen menestystarina fintech-alalla”, Hickson sanoo.

Mash
Perustettu: 2007

Kotipaikka: Helsinki

Yritysryhmään kuuluu myös ­Euroloan Consumer Finance

Toimistot: Helsingissä, Luxemburgissa, Madridissa, Tukholmassa ja Varsovassa

Toimitusjohtaja: James Hickson

Hallituksen puheenjohtaja: ­Tommi Lindfors

Henkilöstö: 100

Liikevaihto: 16,1 miljoonaa euroa (2016)

Nettotulos: 4,2 miljoonaa euroa (2016)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

08.04.2019 Luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon, mutta vuokranantajien käytännöt vaihtelevat – Eniten vaikeuksia on hakijalla, jolla on vuokravelkaa

08.09.2023 SOITTO KELASTA

14.11.2023 PETTYMYS JA SIITÄ YLI, PÄÄSTÄ IRTI