13.07.2020 MUISTO . ENSIMMÄINEN KIRJOITUS 02.02.2013

Olen velkaantunut viime vuosina, pikavipeilla , erilaisilla luotoilla ja shoppailemalla velaksi.
Asiat johtivat tähän, kun otin lainaa luullen , että saisin korvauksia tapaturmastani yms. 
Mutta eipä se elämä mene aina ihan putkeen. Lisäksi oli läheisen kuolema ja oma tapaturma josta seuraa pitkä sairasloma , joka yhä edelleen jatkuu, ja loppua ei näy. 

Tukea olen saanut seurakunnalta, perusturvasta ja ystäviltä sekä juttelemassa olen käynyt  Terveyskeskuksen psyk.sairaanhoitajan kanssa, ihania hetkiä. Ja saa purkaa kaikkea päästään, kun ystäville ei kannattaisi hirveästi purkaa tätä, ahdistus tulee ja kaverit katoaa. 
Moni elää pienillä tuloillaan , saattavat joutua hakemaan ruoka-avustusta seurakunnilta, EU-ruokaa ja ehkä perusturvasta ruoka kuponkeja, rahat eivät riitä edes välttämättömään, esim.pyysin avustusta talvi vaatteisiin, eivät anna, sanovat : hae kirpputorilta, no, eikö olisi kivaa joskus saada uuttakin.  Itselläni oli tuossa viikko kun ei ollut kuin 3€ rahaa. 


Kun vahva ihminen menettää hallintansa talouteen, 3 h pieni aika kun pyörittelin pikavippifirmoja läpi, mistä saisin rahaa laskuihin, joista osa oli ihan vuokra yms normi menoja, mutta suurin osa lainoja lainoihin. Ratkaiseva päivä oli 28.8.2012. sen jälkeen en ole sortunut. En jaksanut enää, enemmän toi tilanne syö ihmistä, kuin luulinkaan. Itkien monesti illalla nukkumaan.

Jos sormia napsauttamalla saisin asiat pois ja tilanteeseen 0, en tekisi sitä. Tässä, mä ainakin tunnen , että minä ITSE olen aiheuttanut tämän ja kannan siitä myös vastuun. Kovinhan pala tässä on ollut se, kun joutuu luopumaan hallinnasta. Perusturvassa neuvottiin tilanteeseeni (olivat kysyneet neuvoja velkaneuvojalta), että jätän vipit maksamatta ja annan ne mennä perintään ja sieltä käräjäoikeuteen ja lopuksi ulosottovelaksi. Ulosottovelka hyväksytään perusturvassa kuluiksi. Tuossa vaiheessa itselläni ei ollut voimia hoitaa näitä juttuja, ja ajauduinkin sitten perusturvaan asiakkaaksi, mutta eivät oikein voineet avittaa, kun minulla oli sosiaaliluottoa jäljellä. Nyt olen vapaa taakasta 3000 € , maksettu pois. 

Noin olen toiminut, tällä hetkellä ulosotossa n.3500 €, vielä sinne tippuu varmaan 7000€, luottotiedot meni.
Mutta siitä olen ollut onnekas, että käräjäoikeuden miehet ovat olleet tosi kivoja, neuvoneet miten menetellä ja milloin sopimaan ulosottoon. Ulosoton mies sanoi, että kun saan tulot tietooni palaan asiaan, neuvottelemaan sopivan summan, tai 1/3 osuus tuloistani. 


NYT : Tilanne rauhoittunut, mutta sairaslomalla, mutta uupumuksesta ja väsymyksestä. 
Kuntouttavassa työtoiminnassa olin 5 vuotta . 
Raha-asiat, samalla mallilla, varmaan nyt vähemmän , kuin tuolloin. 
Välillä joutuu turvautumaan, kahville niin että toinen saa maksaa. Lokkeilen.  Ihan luvan kanssa, koska aina ei tarvitse sanoa vastaan, vaan ottaa tarjottu kahvi vastaan ja ehkä pullakin. 
Itse kantaa vastuun omista teoistaan. 




Tämän blogin suosituimmat tekstit

08.04.2019 Luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon, mutta vuokranantajien käytännöt vaihtelevat – Eniten vaikeuksia on hakijalla, jolla on vuokravelkaa

08.09.2023 SOITTO KELASTA

14.11.2023 PETTYMYS JA SIITÄ YLI, PÄÄSTÄ IRTI