17.11.2015 OSUI JA UPPOSI

Kirjoitus toimeentuotuesta, kuinka sen hakeminen on vaikeaa tai sitä ei haeta laisinkaan.

"– Moni tukeutuu mieluummin pikavippeihin tai sinnittelee sen sijaan että tarttuisi ripaan sosiaalitoimistossa, arvioi tutkimusprofessori, sosiaalipolitiikan tutkimusyksikön päällikkö Pasi Moisio Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.
Toimeentulotuen hakemisrumba saatetaan myös kokea vaikeana lukuisine tositteineen.
– Se, että tukea ei haeta näin laajassa mittakaavassa on osoitus siitä ettei järjestelmä toimi erityisen hyvin, Pasi Moisio sanoo." 

Minullehan tuo pikavippi-juttu oli kuin omasta suusta , minä sinnittelin puoli vuotta erilaisilla pikavipeillä yms, ennen kuin sitten tajusin, että en tästä pääse eteen enkä taaksepäin, vaan joudun menemään "sossun luukulle" 
Paperisota oli kamala, ennen kuin sitten saatiin selvitettyä mitkä maksut olen saanut tilille ja mitkä maksut olen maksanut tililtä. 
Kaiken kaikkiaan , kun velat olivat minun hallinnassa,  "sossu" ei katsonut niitä menoiksi kun niitä maksoin, mutta kun ne menivät ulosottoon ja perittiin tuloistani, ne katsottiin minulle eduksi, silleen, että tuloni putosivat 2/3 osaa tai 1/3 osaa.

Aluksihan se on vaikeaa kaikkinensa todistuksinensa, ja kopioita tiliotteista yms. 
Mutta kun paperiasiat kunnossa, kaikki rullaa ainakin minulla hyvin. 

Osa syynä pidän kuitenkin sitä, että minulle ei anneta saumaa pelailla vuokrarahoilla yms. koska rahat siirtyy välitystilille, jota hoitaa sosiaalitoimisto, ja sieltä minulle tuloutetaan ylimääräinen raha laskujen ja menojen jälkeen. 

Mutta, näin minulla. Olen hakenut apua, vaikkakin häpeä ja nöyryytys on välillä kova, koska koen , että en ansaitse sitä mikä ehkä kuuluisi jollekin toiselle, joka ei ole etuuttaan hakenut. Oikeutettu se joka tapauksessa on minulle.
 Mutta asiaahan tuossa jutussa on, että pitäisi saada tuen piiriin myös ne , jotka siihen ei vielä kuulu.  Vanhukset ja ne jotka eivät hakemuksesta tiedä eikä ole sitä koskaan tehnyt.  Auttajia, ja neuvojia, etsijöitä jotta ihmiset saataisiin avun piiriin.



Tämän blogin suosituimmat tekstit

08.04.2019 Luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon, mutta vuokranantajien käytännöt vaihtelevat – Eniten vaikeuksia on hakijalla, jolla on vuokravelkaa

08.09.2023 SOITTO KELASTA

14.11.2023 PETTYMYS JA SIITÄ YLI, PÄÄSTÄ IRTI