Kelassa jäi toimittamatta 8 548 asiakirjaa järjestelmävirheen vuoksi: "On voinut aiheuttaa virheellisiä päätöksiä"
Kelan ongelma asiakirjojen Sirpa Repo
Kelan tietojärjestelmästä löytyneen virheen vuoksi osa asiakkaiden 12.3.2018–3.12.2019 muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan.
Virhe koski 439 tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta yhteensä 8 548 kappaletta, Kela tiedottaa.
Ongelma asiakirjojen toimittamisessa johtui järjestelmän päivityksessä tapahtuneesta virheestä. Vika huomattiin marraskuun lopussa ja korjattiin välittömästi.
Kela on käynyt läpi tietojärjestelmänsä, eikä muita virheitä ole löydetty.
– Päivityksessä tapahtui inhimillinen virhe. Tiettyjen toimitettavien asiakirjojen määrä oli rajoitettu viiteenkymmeneen tapausta kohden. Osalla asiakkaista liitteitä ja muita asiakirjoja on tätä enemmän, IT-johtaja Jukka Melanen sanoo Kelan tiedotteessa.
Virheen takia kaikki asiakirjat eivät olleet käytettävissä sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksenteossa. Tästä on voinut aiheutua virheellisiä päätöksiä.
Jos asian käsittely tai muutoksenhaku on kesken, Kela lähettää puuttuneet asiakirjat sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan tai vakuutusoikeuteen.
Jos asiassa on annettu kielteinen ratkaisu, se käsitellään uudelleen. Jos asiakkaan valitus on hyväksytty, sitä ei käsitellä uudelleen.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta käsittelee muun muassa Kelan ja työttömyyskassojen päätöksistä tehdyt valitukset.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa käsitellään vuosittain noin 42 000 tapausta. Jatkovalitukset muutoksenhakulautakunnan päätöksiin käsitellään vakuutusoikeudessa, joka on ylin oikeusaste sosiaalivakuutusasioissa.
Kela ilmoittaa käyvänsä kaikki tapaukset ja on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden asia käsitellään virheen vuoksi uudelleen. Kelassa tiedostetaan, että vain siten pystytään takaamaan asiakkaiden oikeusturva.