25.12.2014 Ystävät nuo lapsien – näin yritykset tekivät hyvää


Ystävät nuo lapsien – näin yritykset tekivät hyvää

Joulun lähestyessä yritykset muistavat asiakkaitaan, mutta muistaminen ei rajoitu vain jouluun eikä pelkkiin asiakkaisiin. Osansa yrityksen anteliaisuudesta saa myös moni, joka sitä todella tarvitsee. Taloussanomat selvitti, keitä tai millaisia asioita suomalaiset yritykset tukivat tänä vuonna.

25.12.2014 05:01Heidi HuotilainenKommentteja 20 kpl


inShare
Useat yritykset lahjoittavat rahaa erilaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta apua tarvitseville. Osa yrityksistä käytti tänä vuonna työntekijöiden tai asiakkaiden joululahjoihin varatut rahat hyväntekeväisyyteen. Näin tekivät esimerkiksi lihatuote- ja valmisruokayritys Atria ja rahoitusalan yritys Aktia.

– Arvioimme ajankohtaisia kohteita, ja annamme rahat niille, joiden uskomme hyötyvän niistä eniten, sanoo Aktian markkinointijohtaja Marc Hinnenberg.


Palveluyritys Lassila & Tikanoja toteutti joulun alla äänestyksen, jossa henkilöstö ja asiakkaat saivat päättää, kenelle joululahjarahat lahjoitetaan. Eniten ääniä ja täten suurimman lahjoituksen sai lapsia ja lapsiperheitä tukeva Hope-yhdistys, mutta myös Uusi Lastensairaala 2017 -hanke ja Luonto-liitto saivat osansa.

– Haluamme toivottaa asiakkaillemme hyvää joulumieltä. Hyväntekeväisyys ilahduttaa samalla tavalla, ellei jopa enemmänkin kuin tavaralahja, sanoo L&T:n viestintäpäällikkö Hanne Mäkelä.


Joulukeräykset ja lastensairaala suosittuja

Taloussanomien haastattelemasta viidestä yrityksestä suurin osa lahjoitti vuonna 2014 rahaa johonkin joulukeräykseen.

Esille nousivat esimerkiksi vähävaraisia lapsiperheitä auttavat Mannerheimin lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin Hyvä Joulumieli -keräys, Pelastusarmeijan Joulupata-keräys sekä Suomen nuorkauppakamareiden järjestämä Joulupuu-keräys.

Moni on lahjoittanut rahaa myös lastensairaalahankkeeseen, mutta osa lahjoituksista tapahtui oikeastaan jo vuonna 2013. Yrityksistä kerrotaan, että lahjoittaminen lastensairaalahankkeeseen ei ole vaikuttanut negatiivisesti muille kohteille annettaviin lahjoituksiin, vaan hanketta varten on useissa yrityksissä löytynyt ylimääräistä rahaa tavanomaisten lahjoitusrahojen päälle.

Esimerkiksi L&T:llä kerättiin rahaa lastensairaalalle henkilöstön ehdotuksesta. Liikuntakampanjassa yritys maksoi jokaisesta työntekijöiden 30 minuutin liikuntasuorituksesta tietyn rahasumman lastensairaalalle.

– Johto yhdisti kaksi hyvää asiaa, eli liikunnan työkyvyn ylläpitämiseksi ja lahjoituksen sellaiselle kohteelle, jota henkilökunta arvostaa.

Lama ei vie lahjoituksia

Vaikka yleinen taloustilanne ei ole kovin vahva, yritykset käyttävät rahaa hyväntekeväisyyteen ja sponsorointiin.

– Hyväntekeväisyys on maraton, jota lyhytaikaiset suhdanteet eivät voi hirveästi heilutella, sanoo Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen.

Rahallisesti lahjoitussummat ovat pysyneet samansuuruisina. Kokonaislahjoitusten määrä on kuitenkin kasvanut, sillä yhtiö on lahjoittanut aiempaa enemmän ruokaa, Luostarinen kertoo.

– Omalla tuotteella tukeminen on meille järkevää. Tiedämme, että se menee aina välittömään käyttöön.

Metsäyhtiö UPM:n sidosryhmäsuhdejohtaja Pirkko Harrela kertoo, että firman lahjoitussummat ovat pysyneet pari viime vuotta samoina, mutta muutama vuosi sitten ne laskivat selvästi. Myös Aktian kokonaislahjoitussumma on hieman pienentynyt viime vuosina, mutta Aktian Marc Hinnenbergin mukaan tuet on pyritty kohdistamaan entistä paremmin.

Lapsissa on tulevaisuus

Monessa yrityksessä lahjoitusten kohteet ovat pysyneet samoina. Haastatellut yritykset tukevat erityisesti lapsia ja nuoria, mutta myös oppilaitoksia, nuorisourheiluseuroja ja luontoa.

Kaupan alan palveluyritys Kesko on jakanut nuorille urheilijoille ja taiteilijoille stipendejä lähes 30 vuoden ajan. Keskon viestintäjohtaja Merja Haverinen kertoo, että myös Hyvä Joulumieli -keräykseen on lahjoitettu jo 18 vuotta.

Atrian Pasi Luostarisen mukaan yhtiö on keskittänyt hyväntekeväisyysrahansa vuosista 2007–2008 asti myös nimenomaan lapsiin ja nuoriin, ja linjaukset tehdään pitkäksi ajaksi kerrallaan. Myös metsäteollisuusyhtiö UPM tukee lasten ja nuorten hyvinvointia ja korkeakouluja.

Arvomaailmalla merkitystä

Arvot vaikuttavat yritysten lahjoituskohteisiin. Esimerkiksi Aktiassa mietitään arvoja lahjoituksista päätettäessä.

– Aktian toimialue on Suomessa, joten teemme hyväntekeväisyyttä, joka liittyy kotimaiseen toimintaan tai Suomen hyvinvointiin, sanoo Hinnenberg.

Sen sijaan L&T on tehnyt muutaman vuoden ajan yhteistyötä Hope-yhdistyksen kanssa. Hanne Mäkelän mukaan yhdistyksen ideologia ja lahjoitusmalli ovat lähellä L&T:n tavoitetta muuttaa kulutusyhteiskuntaa kierrätysyhteiskunnaksi. Samoin lapset ja nuoret ovat tärkeitä sekä L&T:lle että Hopelle.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

08.04.2019 Luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon, mutta vuokranantajien käytännöt vaihtelevat – Eniten vaikeuksia on hakijalla, jolla on vuokravelkaa

08.09.2023 SOITTO KELASTA

14.11.2023 PETTYMYS JA SIITÄ YLI, PÄÄSTÄ IRTI